גודל טקסט      
דלג על בר עליון
בר עליון
דלג על על בית החולים
על בית החולים
דלג על חיפוש
חיפוש
דלג על Banners
Banners
דלג על Banners
Banners
דלג על Banners
Banners
דלג על Banners
Banners
דלג על Banners
Banners

6 עצות לתזונה נבונה לפני ואחריי הצום.

"לתצומת לבכם" 6 עצות לתזונה נבונה לפני ואחריי הצום. או "האם צום יכול להיות באמת קל?"
המלצות המחלקה לתזונה ודיאטה במרכז הרפואי בראזילי לרגל יום כיפור
"לתצומת לבכם" 6 עצות לתזונה נבונה לפני ואחריי הצום.

יש שיאמרו שצום אינו צריך להיות קל, ואכן צום יום הכיפורים מהווה הן אתגר נפשי והן אתגר גופני. כדי לעבור את הצום באופן מוצלח ושליו להלן מספר עצות:

לפני הצום

- כדאי לאכול ארוחת בוקר וארוחות ביניים קטנות ומאוזנות עד לארוחה המפסקת. שלבו פחמימות מורכבות כמו, אורז, דגני בוקר, שיבולת שועל ולחם מקמח מלא על מנת למלא את מאגרי הפחמימות (גליקוגן) בגוף. מאגר שהולך ומתרוקן בשעות הצום הראשונות. לצד הפחמימות שלבו מקור לחלבון כמו גבינה, יוגורט וביצה.


- שתו הרבה מים. כשתי כוסות לצד כל ארוחה או ליטר וחצי במהלך היום עד לארוחה המפסקת ועוד כ-2 כוסות בתום הארוחה. העדיפו מים על פני משקאות ממותקים ומשקאות המכילים קפאין כמו קפה, תה, קולה ומשקאות אנרגיה. מכיוון והם עלולים דווקא להגביר את יציאת הנוזלים מהגוף.
בארוחה המפסקת


- הימנעו ממזונות חריפים, ממולחים או מתוקים יתר על המידה בארוחה.  חשוב מאוד לצמצם בצריכת נתרן באמצעות צמצום התיבול במלח, באבקות מרק, ברטבים בתבשילים ובסלטים ולהימנע מהגשת חמוצים ומזונות מעובדים עתירי מלח. מזונות אלו יגבירו את תחושת הצמא במהלך הצום.


- הארוחה צריכה לכלול את כל אבות המזון. מומלץ לאכול מרק ירקות או עוף או סלט בתוספת כפית שמן או טחינה, מנת בשר, דג או חלבון מהצומח (קטניות או סויה), תוספת פחמימה (כמו אורז או אטריות) ירקות מבושלים וחיים. שילוב כל אבות המזון בארוחה יעזור לתחושת שובע ארוכה יותר.


- לא להפריז בכמויות. הארוחה המפסקת היא אמנם הארוחה המרכזית אך יחד עם זאת כדאי להשתדל שלא תהיה זו ארוחה גדולה ועמוסה מידי שתגרום לעייפות ולא תשפיע בכלל על תחושת הרעב לקראת סוף הצום. עדיף לאכול ארוחה רגילה, או מעט גדולה מהרגיל.

 

בתום הצום

- מומלץ לחזור לאכול בהדרגה ובמתינות על מנת לתת למערכת העיכול להסתגל מחדש לעיכול מזון. כדאי לשבור את הצום בשתיית כוס מים וכוס משקה ממותק אפשרות נוספת היא אכילת 2 יחידות פרי יבש או פרוסת לחם עם ריבה על מנת להחזיר לגוף את הסוכר באופן המהיר ביותר. חצי שעה לאחר מכן ניתן לאכול ארוחה מלאה המכילה מנת חלבון כמו עוף או דג ותוספת פחמימה כמו אורז או תפוחי אדמה.

בהצלחה וגמר חתימה טובה!

הדפסשלח לחבר
עבור לתוכן העמוד